Mannfjellet 2002

Mannfjellet 2002 vaelluskartta

Perjantaina 19.7.2002 autolla Kolariin, siellä auton öljynvaihto ja pyörän sisäkumin vaihto, yöpyminen.

Kilpisjärvi (tulli) - Govda- ja Cazajärvien välinen kannas
Korkeuskäyrä Kilpisjärvi (tulli) - Govda- ja Cazajärvien välinen kannas

Lauantaina 20.7.2002 aamukahvit ja kahdeksan jälkeen autolla kohti Kilpisjärveä, Muoniossa käynti urheiluliikkeessä, matkalla viinerikahvit, Kilpisjärvellä noin klo 12, tullilta avain, panttimaksu 100 NOK, auto jätettiin tullille, pyörillä kohti Norjaa. Auringonpaisteinen iltapäivä, parin tunnin (21 km) pyöräilyn jälkeen tultiin kohtaan, josta tie Lavkavaggiin lähtee, puomin ylitys, ylämäki sittenkin aika jyrkkää. Alun jyrkemmän nousun jälkeen päästiin sitten Lavkavaggiin alkuun, nousu loiveni. Matkalla ruokatauko voimalaitoksen vieressä puron varressa, pastapussi, kahvia ja keksiä.

Tie Lavkajärven rannassa

Sitten loivaa nousua Lavkavaggin etelälaitaa pitkin ohi Lavkajärven, Rieppegaisin, Ruksesgaisin ja Goahterotrassan, sitten Govdajärven rantaa pitkin pyörällä aina Govda- ja Cazajärvien välisen kannaksen pohjoispäähän (17,5 km), jossa 2 mökkiä. Perillä noin klo 20, molemmat mökit lukossa. Hetken aikaa ihmeteltin, kun ei mökkiin päässytkään, sitten teltan pystytys mökin pihalle. Blåband pussi. Yöpyminen teltassa. Hieman vettä sateli yöllä, tuulikin melko kovasti, kylmä ei kuitenkaan ollut.

Govda- ja Cazajärvien välinen kannas - Fiskelaus järven ranta
Korkeuskäyrä Govda- ja Cazajärvien välinen kannas - Fiskelaus järven ranta

Sunnuntaina 21.7.2002 aamulla teltan purku, pyörät jätettiin mökin seinustalle. Patikoiden alkuun tieuraa pitkin Cazajärven rantaa seuraillen, pilvinen keli, välillä vettäkin ripotteli, aukeilla paikoilla tuuli melko kova, varsinkin Midlerdalenin huipulla, jossa pidimme taukoa. Matka jatkui pitkin Cazajärven rantaa kiertäen Moskugaisin harjanteen. Ruokatauko Poikkiharjun kohdalla, pastapussi, sitten nousu noin 900 metriin, välillä aika jyrkkää ruohikkorinnettä, Fiskelaus järven rannalle, johon leiriytyminen, patikointia noin 8 km.

Leiri Fiskelaus järven rannalla

Tuuli reippaasti, pilvet matalalla, kostea keli. Järven ranta aika kivikkoista, mutta teltan paikka löytyi järven länsirannalta.

Markusfjellet 1541m
Korkeuskäyrä Markusfjellet 1541m

Maanantaina 22.7.2002 päiväretki (8km) Markusfjelletin huipulle (1541m), lähtö klo 11, paluu klo 17. Aluksi vielä jotain näki, mutta noin 1000 metrissä näkyvyys huononi, pilvet matalalla. Sumussa nousua, välillä jyrkempääkin, mutta pääosin helppoa, tosin liukkaat kivet, lumilaikkuja pitkin nousu helpointa, näkyvyys huonoimmillaan pariakymmentä metriä ja allekin, maamerkkeinä lumilaikut, lumelle asettelimme vielä kiviä nuolen muotoon osoittamaan kulkusuuntaa, lisäksi tasaisin välimatkoin (10 meträ) nostimme kiviä pystyyn merkitsemään reittiä. Huipulla pidettiin tauko, palatessa kaaduin ja loukkasin polven, pystyin kuitenkin jatkamaan matkaa. Leiriin saavuttua varusteiden ja itseni huoltoa.

Markusfjellet huippu 1541 metriä

Fiskelaus järven ranta - Mannfjellet - Kilpisjärvi (tulli)
Korkeuskäyrä Fiskelaus järven ranta - Mannfjellet - Kilpisjärvi (tulli)

Tiistaina 23.7.2002 päiväretki (8km) Mannfjelletille (1552m), lähtö klo 11, paluu klo 17, Ilma oli hieman selkeämpi kuin eilen ja kun oli noustu yli 950 metriin niin avautuivat hyvät näkymät Vassdaleniin, Vassdalstindenille ja Lemmetgaisille, jonkin matkan päässä sitten näkymät Kitdaleniin ja Lyngenin niemen vuorille.

Näkymää Kitdaleniin

Sitten paikoin jyrkkää nousua, lopussa nousua lunta pitkin, huippu pilvessä, nousu noin 1500 metriin, pidemmälle ei viitsitä jatkaa. Paluu, teltalla ruokailu, teltan purku, rinkkojen pakkaaminen ja klo 19 lähtö patikkaan kohti mökkejä (8 km), joiden luo pyörät jätettiin, mökeillä klo 23:00. Syödään mysliä ja kiisseliä, pyörillä jatketaan kohti Skibottenin tietä (17,5 km), matkalla paljon alamäkiosuuksia, mutta paikoin tie huonokuntoinen, Skibottenin tiellä klo 01:00. Rinkat jätettiin siihen, jatkettiin pyörillä kohti Kilpisjärven tullia (21 km), tullilla klo 03:00, haettiin sitten autolla rinkat ja ajettiin kohti Kolaria, Äkäsjokisuulla pyöräteline pettää ja pitää pysähtyä, huoltoauto tuo toisen telineen ja matka jatkuu, Kolarissa 24.7.2002 klo 07:30. Matkaa kertyi pyöräillen ja patikoiden yhteensä 115,6 km.