Kvikkjokk-Sulitjelma-Kvikkjokk 2007

Kvikkjokk-Sulitjelma-Kvikkjokk 2007 vaelluskartta Kvikkjokk-Tarrajoen silta
Korkeuskäyrä Kvikkjokk-Tarrajoen silta

Torstaina 26.7.2007 aamulla herätys klo 07:30, aamupalaksi kahvia ja pullaa + banaani, syötiin autossa. Leirin purku, siirtyminen autolla Kvikkjokkiin, auton jättö parkkipaikalle tunturiaseman viereen, kävely alas venerantaan, odottelimme 1,5 tuntia, hieman sateli.

Kvikkjokk veneranta

Venekuski tuli klo 10:30, kuljetti veneellä 3,7 km päähän Padjelanta reitille (100 SEK/hlö), josta kävely alkoi. Hetken kävelyn jälkeen alkoi sadella ja satoikin sitten Njunjes tuvalle saakka. Polku oli helppokulkuista, aluksi mänty- ja kuusimetsääkin, pitkospuita ja siltoja riittävästi. Varustuksena sateen vuoksi kalvoasu, lisäksi hyttyshattu. Bäcken autiotilan (8 km) jälkeen sillan kupeessa tauko + suklaapatukka. Njunjesstugalla (11 km) tauko ja keksiä + gatoradea. Sade lakkasi, havupuut loppuivat, koivikkoa ja heinikkoa riitti jatkossa. Tarrekaisestugalla (17 km) tauko + suklaapatukka, aurinko paistoi.

Reittimerkintä

Jatkettiin vielä, sitten polkujen risteyksestä (20 km) käännyimme Vaimokstugalle vievälle polulle, leiri alas joen varteen Tarrajoen ylittävän sillan viereen. Iltapalana Reiter Metsästäjän pata 250 g, nukkumaan klo 22:05, nukutti kohtalaisesti. Sade oli tympeätä, samoin pusikko, illaksi ilma onneksi kirkastui, pahin pusikkokin oli jo takana. Venekyyti 3,7 km, kävely 23,0 km.

Tarrajoen silta-Vaimokvagge
Korkeuskäyrä Tarrajoen silta-Vaimokvagge

Perjantaina 27.7.2007 herätys klo 08:30, aurinko paistaa, ei tuulta, Reiter Pasta Carbonara 250 g, kahvia + keksiä, makuupussien tuuletusta, teltan kuivatusta.

Silta yli Tarraelvan

Liikkeelle klo 11. Aluksi loivaa nousua koivikossa, sitten reippaampaa nousua puurajalle ja ylikin, hiki virtasi, sitten leppoisaa kävelyä pitkin laaksoa, tunturinummea, riittävästi pitkospuita, ei juuri kivikkoja eikä kosteikkoja, helppoa maastoa. Vasemmalla Staika-tunturi (1794 m) näkyi välillä hyvin. Hiljalleen saavuimme Kurajauren taukotuvalle (9 km), siellä sisätiloissa tauko, jonka aikana suklaapatukka, mysli ja kiisseli, kahvi ja keksiä. Jatkoimme kohti Vaimokstugaa, Vaimokjärven rantamilla oli välillä hieman kivikkoakin, keli poutainen, tuuli reippaahko takaa. Tuvan luona (18,5 km) olimme klo 19:05, valokuvia, sitten tuvan vieressä olevan puron yli hyppely, taukoa + suklaa, alkoi sataa, varusteiden vaihto.

Vaimokstuga

Jatkoimme vielä, ensin reipasta nousua Vaimokbakten päälle, sen jälkeen leiri noin kilometrin päähän polun varteen klo 21:21. Reiter Metsästäjän pata 250 g. Päivä venyi hieman, mutta kaikkiaan mukava päivä ilman pusikkoa hienossa maisemassa, taukotupa oli ihan kiva. 20,2 km.

Vaimokvagge-Lairovagge
Korkeuskäyrä Vaimokvagge-Lairovagge

Lauantaina 28.7.2007 herätys klo 08:38, pilvipoutaa, tuulta sopivasti. Reiter Pasta Carbonara 250 g, kahvit + keksiä. Alkuun kävelyä pitkin hienoja vedenjakaja-/ylätunturiseutuja ilman isompia ylityksiä tai muitakaan esteitä välillä yli 900 m korkeudella. Seuraavaksi loivahkoa laskua, 3 haaraisen puron ylitys hypellen, sen jälkeen tauko + suklaapatukka, edelleen laskua, aurinko alkoi tässä vaiheessa paistaa kuumasti, laskun jälkeen soratasankoa pitkin seuraavaan vesistön ylitykseen, jonka menimme kiveltä kivelle hypellen, oli hieman hankalaa. Kahluujalkineilla ylitys olisi ollut ongelmaton. Jatkoimme Pieskehaurestugalle (15 km), siellä juttelua tupaemännän kanssa, taukoa pihalla, myslit + kiisseli, kahvit + keksi.

Vesistön ylitys siltaa pitkin Pieskehaurestugan lähellä

Jatkoimme vielä luoteeseen Lairovaggea kohti, kohta parin vuolaan virran ylitys siltoja pitkin, alkoi sataa kovasti ja varustus piti vaihtaa, sateessa kuljimme Lairovaggen länsilaidalla vielä reilut 3 kilometriä, leiri lopulta puron varrelle vajaan 900 m korkeudelle 20:50, sade loppui. Reiter Metsästäjän pata 250 g, olutmakkara. Kengät ja sukat märät, kastuivat loppumatkasta sateessa ja märässä varvikossa. Päivän maasto oli jälleen erinomaista vaellukseen ja reitti helppokulkuinen. 24,6 km.

Lairovagge-Sulitjelma
Korkeuskäyrä Lairovagge-Sulitjelma

Sunnuntaina 29.7.2007 herätys klo 08:51, tuulta, pientä sadetta, välillä aurinko pilkisteli ja makuupussia sai kuivattua. Reiter Beef Stroganoff 250 g, kahvi + keksiä. Kävelimme pitkin laaksoa kohti valtakunnan rajaa, keli hieman pilvinen, mutta muuten mukava, viereinen jäätikkö (Salajiegna) näkyi joten kuten. Lunta ja vettä oli rinteessä aika lailla, ja usein saimme ylittää puroja, jotka virtasivat pitkin liukkaita kallioita. Lumi oli kantavaa ja helpotti kulkemista. Rajapyykki näkyi alhaalla laaksossa. Laakson päätyttyä ja Lomijärven tullessa näkyviin tauko + suklaapatukka. Järven rannassa haeskelimme tovin reittiä, kun sellainen esitietojen mukaan piti olla, tulimme isomman joen partaalle ja näimme ylärinteessä sillan joen yli, kiivettiin sinne ja reittikin löytyi sieltä. Kulku jatkui pitkin järven rantaa, polku oli jo vähän hankalampi, nousua ja laskua, välillä piti hypellä purojen yli, yhdessä purossa taas kengät kastuivat, oli muutenkin hankalampi ylitys se, kahluujalkineilla kuitenkin olisi mennyt ongelmitta. Siinä kun kenkien kuivattelua vasta pohdimme ylityksen jälkeen, alkoikin taas sataa kovasti. Sadevarustus päälle, ja jatkoimme ilman kuivatteluja. Sade loppui vasta kun päästiin järven ohitse. Tauko + suklaapatukka Lomihyttalla (lukossa).

Vuolaan puron yli pääsi siltaa pitkin

Ylitimme viereisen vuolaan puron siltaa pitkin ja jatkoimme läheiselle tielle, jota pitkin kävelimme nelisen kilometriä Ny-Sulitjelma tuvalle. Siellä asetuimme 2 h huoneeseen, 150 NOK/hlö, Reiter Metsästäjän pata 250 g + Gatorade + kahvia + keksiä, peseytymistä (vesijohto, lämmin vesi) + varusteiden kuivatusta kuivauskaapissa. Päivän maasto aluksi varsin hienoa, olisi varmasti paremmalla säällä tehnyt suuremman vaikutuksen, loppupätkä sitten järven rannassa niittyä ja kivikkoa, ja aivan lopuksi sitten soratietä, 16,2 km.

Sulitjelma-Staddajåhkan silta
Korkeuskäyrä Sulitjelma-Staddajåhkan silta

Maanantaina 30.7.2007 herätys klo 08:00, Reiter Pasta Bolognese 250 g + kahvit + keksi, huoneen siivous.

Ny-Sulitjelma tunturitupa

Tietä ylös 2 km, siitä tunturiin, mukavaa maisemaa, tuntureilla lunta paljon, ja reitilläkin yksi isompi lumilaikku. 2,5 km päästä kahlaus joen yli kahluujalkinein. Sää pilvipoutainen, kevyt tuuli. Pian reippaampaa nousua, sitten lumisia maisemia laskeutuen Sorjushytalle. Lopussa taiteilua jyrkkää lumirinnettä pitkin. Tuvan terassilla tauko, mysli + kiisseli + kahvi + suklaapatukka. Jatkoimme järven rantaa pitkin, kunnes isomman joen ylitys tuli eteen, siltakin löytyi noin 1 km ylävirtaan, mutta se oli huonokuntoinen, ja vain osa retkueesta uskalsi käyttää siltaa. Lähellä järven rantaa joki leveni ja kahlaamalla pääsi yli vaikeuksitta. Matka jatkui pitkin välillä kosteaa ja soista mutaista järven rantaa Sårjåsjaurestugalle, siellä olimme 21:05.

Sorjushytta

Valokuvien ottoa ja suklaapatukka, jatkoimme vielä 5 km Staddajåkkan sillalle saakka, sillan yläpuolelle joen länsirannalle leiri klo 22:40. Reiter pasta ja kasvikset kermakastikkeessa. 27,4 km. Tässä vaiheessa tuli mietittyä, millä ruokamäärällä kuljemme, päätelmäksi tuli, että päivän mittaan oli kuiva-aineita nautittu noin 500 g siinä vaiheessa kun 27 km oli kävelty. Koko päivän ruokamäärän kuivapaino 625 g. Vettäkään ei juuri tullut nautittua. Päivän aikana kaikkiaan komeata maisemaa, vuoristoa ja lunta, puroja, järviä.

Staddajåhkan silta-Tuottar
Korkeuskäyrä Staddajåhkan silta-Tuottar

Tiistaina 31.7.2007 herätys klo 08:00, aurinkoinen ilma, ei pilviä, ei tuulta. Ruoaksi Reiter Metsästäjän pata 250 g, kahvi + keksi. Kävelimme Staddajåkkatuvan ohitse, helppoa, hieman kumpuilevaa maastoa, silta yli joen, sitten kalliokummulta näkymä Staloluoktaan ja Virihaurelle.

Virihaure

Polkujen risteyksestä (11 km) jatkettiin kohti Tuottarstugaa, 2 km kuluttua tauko mysli + kiisseli + suklaapatukka, auringon paiste loppui, hiljalleen pilvistyi. Jatkoimme kulkua edelleen hiljalleen nousten, välillä vähän pajukkoa, silta yli joen, nousua noin 900 m korkeuteen, helppokulkuista polkua, välillä tauko + suklaapatukka, Tuottarstugalla valokuvausta ja pohdiskelua hetken, alkoi sataa, joten päätimme jatkaa matkaa ja etenimme vielä noin 1 km reittiä , sitten leiri polun varteen nurmelle klo 20:40. Reiter kanarisotto 250 g + olutmakkara+ Gatorade. 29,2 km helppokulkuista tunturimaastoa pääsääntöisesti hyvän sään vallitessa. Yöllä sitten kova länsituuli, kova vesisade, teltta lepatti. Unet jäivät vähiin melun vuoksi.

Tuottar-Såmmarlappa
Korkeuskäyrä Tuottar-Såmmarlappa

Keskiviikkona 1.8.2007 herätys varhain, kova tuuli, rankka sade, selviää, että teltan tuulen puoleiset maakiilat yön aikana irronneet, ulkoteltta painunut sisätelttaa vasten selittäen makuupussin kastumisen ja teltan lepatuksen. Reiter Pasta Carbonara 250 g, kahvi + keksi, rinkan pakkaus teltan suojissa, lopuksi ulkoteltan purku, käsiä paleli. Kävelyä sateessa, tuuli selän takaa, joten siitä ei haittaa. Helppokulkuista ylämaata, mutta kostea ja sumuinen sää tauko + suklaapatukka, kunnes laskeutuminen Tarraluoppalstugalle ( 8 km), jatkoimme tuvan ohitse, pian saimme taas hypellä kiviä pitkin puron ylitse, kengät pysyivät kuivina vielä tässä vaiheessa. Muutaman kilometrin päästä tauko,mysli + kiisseli. Edelleen kosteassa kelissä kulku jatkui pitkin Tarralaaksoa, kasvillisuutta alkoi taas olla ja se oli märkää, kengät ja sukat siinä sitten kastuivat, pusikko oli muutenkin ikävää.

Etenemistä kosteassa säässä pusikossa

Såmmarlappastugalle saakka jatkoimme, sade loppui hetkeä ennen tupaa, perillä klo 18 jälkeen, yöpyminen 340 SEK/hlö, makuupussin, sukkien ja jalkineiden kuivattelua kaminan lämmössä, pikakahvipurkin ostaminen 45 SEK. Reiter Beef Stroganoff + kahvi + keksi + suklaapatukka. 23,3 km turhan kosteassa ja sumuisessa säässä.

Såmmarlappa-Venelaituri
Korkeuskäyrä Såmmarlappa-Venelaituri

Torstaina 2.8.2007 herätys klo 09:00, Reiter pasta ja kasvikset kermakastikkeessa, kahvit + keksi, aamulla aurinko paistaa, pilvistyy kuitenkin pian. Lähdimme liikkeelle ennen klo 12, kävelyä pusikossa polkua pitkin, alkaa sataa, hetken päästä tauko + suklaapatukka pusikossa, Tarrekaisestugan jälkeen (12 km) pidimme taukoa puron varrella koivikossa, pystytimme teltan tauon ajaksi, koska satoi koko ajan, vajaan parin tunnin tauko, jolloin mysli + kiisseli, kahvit + keksiä, leirin purku sateessa, sitten taas liikkeelle, sadekin loppui, kengät ja sukat taas aivan märät. Jatkoimme tuttua polkua pitkin ohi Njunjesstugan (18 km), ilma alkoi kirkastua ja viiletä, tauko + suklaapatukka klo 21 aikaan, jatkoimme käveleskelyä vielä venerantaan saakka, olimme siellä klo 00:14, leirin pystytys, Reiter Metsästäjän pata + olutmakkara. 30,3 km kosteassa säässä, tympeässä pusikossa, pilvien peittäessä maisemat lähes täysin, märillä kengillä ja sukilla, muuten olosuhteet hyvät, hyttysiä ei ollut kovin paljoa eikä palellut. Iltamyöhään kelin kirkastuessa illan hämärissä mukava tunnelma kävellessä eikä isompia vastuksia matkan teossa sattunut. Reissun kävelyosuus ohi, 194,2 km takana.

Ilta hämärtyy Venelaituri-Kvikkjokk
Korkeuskäyrä Venelaituri-Kvikkjokk

Perjantaina 3.8.2007 herätys klo 8:30 aikoihin, Reiter Pasta Bolognese + kahvi + keksi, leirin purki ja pakkaus, vene tulee klo 11, siirtyminen Kvikkjokkiin, autolla Tornioon, tankkaus, Ouluun.

Vaellus 2007
Korkeuskäyrä Vaellus 2007

Huomioita matkalta:
Joskus voi sataakin ja joskus voi sataa paljonkin, tähän ei oikein oltu varauduttu. Rinkan sadesuoja olisi ihan hyvä olla mukana. Samoin rinkan tärkein varaosa, lantiovyön solki on hyvä olla varalta mukana. Nimittäin muutaman vuoden vanha solki(muovinen) "väsyi" eikä enää pysynyt kunnolla kiinni. Vaelluskengät eivät pidä vettä sään ollessa pitempään kostea, niitä ei voi maasto-oloissa kuivattaa mitenkään. Goretex kalvosta jalkineessa ei taida olla mitään apua, tai sitten kalvo ei vaan kestä kovinkaan pitkään, jalkineilla oli kävelty varsin vähän eikä vaellusten lisäksi muuta käyttöä ole ollut. Seuraavana jalkineena pitää kokeilla Lundhagsin jalkinetta vaihtopohjallisineen ja –sukkineen tai sitten vaelluskumisaapasta (Tretorn Sarek, Nokia Trek Plus). Kumisaappaiden lisäksi mukaan voisi ottaa jonkin lenkkarityyppisen jalkineen, jota käyttäisi, jos on kuivempaa. Untuvamakuupussi ei ole sateella hyvä, tahtoo kastua herkästi. Nallo telttakaan ei kostealla säällä ole kovin hyvä, kun jalkopää tahtoo kastua. Parempi olisi Kaitum, mutta on melko kapea, joten Keron 3 GT olisi ehkä paras, painoahan on toki enemmän kuin Nallo GT:ssa.

Kaasu riitti hyvin, isompi säiliö ainakin 6 vrk, teltan absidissa keittäminen onnistui hyvin ja pussinsulkija lisäsi ruoan laatua olennaisesti aiemmasta. Perusruokavaliolla Reiter 250 g/2, keksi 87,5 g, patukka 50 g, mysli 100 g+kiisseli 75 g, patukka 50 g, Reiter 250 g/2 tulee päivän juuri ja juuri toimeen, energiajuomajauhe ja pikkusuolainen (metvursti, suolapähkinä) hyvä olla lisänä.

Vaatetuksesta: kuoriasussa keveyteen ja tuuletusmahdollisuuksiin kannattaa kiinnittää huomiota. Juoksupuvun takki kävellessä hyvä. Powerstrech housu turhan lämmin kesäkelillä? Rabot housu ihan ok, vanhanajan verkkarit tai trikoot saattaisivat kuitenkin olla parhaat, sadehousut joutuu ottamaan mukaan. T-paita oli melko lämmin, 030 poolo turhan paksu. Sinänsä vaatteita kannattaa ottaa mukaan riittävästi, niitä on mukava vaihdella olosuhteiden mukaan. Voipi olla, että jatkossa ei viikkoa pitempää retkeä tule tehtyä, joten nykyisten rinkkojen tilavuudet riittänevät. Teltan vaihto olisi sen verran iso investointi, että tuskin tulee sitä tehtyä (ennen kuin ensi kesäksi ).

30 km päivässä menee tarvittaessa, mutta ei mielellään aivan joka päivä. Käyttöön vakiintui termi ”päivän kunto”, käveltävän matkan pituus riippui päivän kunnosta, päivän kunto taas muuttui päivän mittaan ja salli näin pitkänkin matkan kävelyn, jos siltä tuntui. Seuraava tavoite 35 km. Feelmax tossu oli kahluu-/leirijalkineena aavistuksen parempi kuin Deep see avantouintitossu, koska siinä vetoketju helpotti jalkaan laittamista ja se pysyi paremmin jalassa. Tuntemuksena reissun jälkeen oli myös se, että rinkan keventely alkaa pikkuhiljaa riittää, kun siitä seuraa epämukavuutta, seuraavaksi trendinä tulee olemaan rinkan painon lisäys, esim. siten, että jalkineita on mukana riittävästi, vaikkapa kumisaappaat, vaelluslenkkarit, kahluujalkineet, makuualustoja voi olla kaksikin, asusteita niin, että löytyy sopiva joka kelille jne. Ruokaa tai kaasua ei lisätä. Tällä reissulla rinkka ei missään vaiheessa tuntunut raskaalta, joten painoa on vara lisätäkin.