Halti 2012

Halti 2012 vaelluskartta

Vaellusalueeksi tälle vuodelle oli valittu Käsivarren erämaa-alue ja siellä ns. Ylätunturit. Päätavoitteena olisi Halti, tuo kaukainen Suomen korkein kohta, jonne jo v. 2001 yritimme päästä. Mahdollisesti muitakin kohteita voisi käydä katsomassa. Aikaa vaellukselle oli enintään 5 päivää. Alueella kulkee Kalottireitti, joka oli jo osittain tuttu vuoden 2001 vaellukselta. Telttana oli Nallo 3 GT kevytteltta, lisäksi olimme vähentäneet ruokamäärää aiempiin retkiin verrattuna ja jättäneet minisukset kotiin.

29.06.2012 perjantai: kotoa klo 15, Torniossa tankkaus, kaupassa käynti, Kolarissa klo 19:30, ruokailu, kahvit, nukkumaan klo 22.

Parkkipaikka - Kahperusjoki
Korkeuskäyrä Parkkipaikka - Kahperusjoki

Lauantaina 30.6.2012 herätys klo 02:30, kahvit, liikkeelle klo 02:54, Kilpisjärvelle Luontotalon parkkipaikalle klo 05:54 (273 km). Ruokailu (pasta + lihapullat), varusteiden vaihto, rinkkojen punnitus: 16,4 kg ja 14 kg (1 litra vettä rinkassa). Kävelemään klo 06:50. Tuuli idästä kohtalaisesti, vettä ripotteli vähän, pilvet olivat matalalla, päällä kuorivaatetus.

Reittimerkki

Koivussa jo lehti, hyttysiä ei. Nousua kivisellä polulla, Tsahkaljärven rantaa sillalle, juomatauko. Tästä jatkoimme Termisjärvelle menevää polkua jonkin matkaa pyrkien kiertämään ylärinteen suoalueet, sitten nousimme Masetvarrin päälle reiluun 800 metriin. Ylempänä tuuli oli kovempi, vettä tuli reippaammin, eikä näkyväisyyttä juuri ollut. Mönkijäuraa seuraten kuljimme itään, kunnes laskeuduimme Masetvarrin ja Muurivaaran väliseen notkoon, missä juomatauko. Nousimme Muurivaaran laelle ja valokuvasimme rajapyykkiä, muuta ei näkynytkään. Laskeuduimme itään Muvravaggiin ja ohitimme järven 708,0 pohjoispuolelta. Hieman rinnettä noustuamme pidimme tuulen suojassa taukoa ja söimme suklaapatukat. Nousimme sitten Salmivaaran laelle, näkyvyys oli ylempänä olematon. Pyrimme kohti itää ja saimme hetken kierrellä Salmivaarojen tasaisilla lakimailla ennen kuin löysimme oikean suunnan. Sama suunnan haeskelu sumussa jatkui sitten jonkin aikaa, maasto oli piirteetöntä eikä tarjonnut apua suunnistukseen, näkyvyyttä ei ollut. Tarkoituksena oli ollut käydä ihailemassa näkymiä Termisjärvelle korkealta Salmivaaran laelta ja tarkastella samalla Salmikurua. Näkyvyyden ollessa edelleen olematon selkeni käsitykseksemme, ettei tämä tarkoitus voisi toteutua vallitsevassa säätilassa. Merkkejä säätilan muuttumisesta ei ollut, joten suuntasimme kulkumme kohden pohjoista. Laskeuduimme kivikkorinnettä Salmijärven kaakkoispään lähelle. Poroaidan jälkeen pidimme patukkatauon ja sitten jatkoimme edelleen pohjoiseen. Järvi 775,8 (Kohpejavri/Jagonajavri) tuli kierrettyä itäpuolelta. Sumuinen sää jatkui.

Jagonajavri 775,8 m

Nyt oli tavoitteena siirtyä Kalottireitille, koska maisemia ei näkyisi kuitenkaan, olisi sama kävellä reittiä pitkin, eipähän tarvitsisi suunnistamisesta huolehtia. Sumussa ja sateessa kävelimme luoteeseen Guonjarvarrin rinnettä samalla viistosti nousten, patukkatauko välillä. Guonjarvarrin tasanteella saavutimme Kalottireitin ja kävelimme sitten reittiä pitkin Guonjarvaggiin. Puron ylityskohtaa piti hieman katsella, vedet olivat korkealla. Kuonjarjoen tuvan portailla pidimme taukoa ja söimme metvurstia. Jatkoimme reittiä vielä noin 3 km, kunnes isomman puron ylitettyämme leiriydyimme puron lähettyville klo 18:57. Kävelymatka 35,19 km. Reiterateria. Sade loppui illalla, sumu hieman oheni. Nukkumaan klo 21.

Kahperusjoki - Govdavaggi
Korkeuskäyrä Kahperusjoki - Govdavaggi

Sunnuntaina 1.7.2012 herätys klo 06:00, kosteaa teltassa, pihalla sumuista + 7 astetta. Reiterateria, pikakahvia, keksiä. Liikkeelle klo 08:35, ei näkyvyyttä, ei sadetta, ei juuri tuulta. Meekonlaaksoa lähestyttäessä hieman selkeni ja mm. Saivaara tuli näkyviin. Meekonlaaksossa näytti myös olevan selkeää. Päätimmekin tehdä retken Saivaaralle ja sopivassa kohdassa erkanimme reitiltä ja jätimme rinkat. Saivaaralle nousimme vaaran itäpäästä polkua pitkin. Katselimme sitten maisemia ja otimme valokuvia. Rinkkojen luona olimme jälleen klo 12:15 ja tässä vaiheessa ja aurinko paistoi. Söimme suklaapatukat ja joimme urheilujuomaa. Kuoriasu vaihtui nyt fleeceasuun. Pian saavuimme jälleen Kalottireitille ja ylitimme Bierfejohkan siltaa pitkin.

Bierfejohka

Reittiä pitkin jatkoimme koivikossa ja kivikossa, hyttysiäkin oli. Koivikosta päästyämme kuljimme Vuomakasjoen vartta sillalle saakka. Sillan luona pidimme tauon ja söimme suklaapatukat ja metvurstia. Matkan taas jatkuttua ohitimme Pitsuskönkään vesiputouksen ja otimme valokuvia siitä.

Pitsusköngäs

Pitsusjärven rantamaita kuljimme Pitsusjärven autiotuvalle, tuvan pihalle saapuessamme alkoi sadekuuro, joten istuskelimme kuistilla sateen suojassa jonkin aikaa ja vaihdoimme kuoriasun ylle ja söimme suklaapatukan ja metvurstia. Jatkoimme matkaa vielä reilut kaksi kilometriä, sade loppui ja aurinko paistoi taas, Haltikin jo näkyi. Jonkin matkaa Govdavaggiin noustuamme arvelimme, ettei ylempänä enää olisi hyviä teltan paikkoja ja niinpä leiriydyimme klo 18:00. Kävelymatka 25,67 km. Aurinko paistoi vielä noin varttitunnin ajan, hieman siinä ehti makuupussia ja sukkia kuivatella, sitten piti siirtyä telttaan sateen alkaessa. Reiterateria, suolapähkinöitä. Nukkumaan klo 20.

Govdavaggi - Halti - Kahperusvarrin lähistö
Korkeuskäyrä Govdavaggi - Halti - Kahperusvarrin lähistö

Maanantaina 2.7.20212 herätys klo 03:00, pukeutuminen. Lastasimme tarvittavat tavarat takin taskuihin ja suuntasimme ilman ruokailua ja rinkkoja kohti Haltia, liikkeelle klo 03:40. Sumua, näkyvyys parikymmentä metriä. Polkua ja reittitolppia seuraten eteenpäin, lumilaikkuja ja vettä lumen alla välillä, sitten Ruksesvaggista tulevan puron uomassa lunta enemmän ja kantavaa, ylärinteen puolelta puron ylitys lunta pitkin. Tauko, suklaapatukka ja metvurstia. Edelleen reittitolppia ja aikaisempien kulkijoiden lumeen jättämiä jalanjälkiä seuraten Haltin rajapyykille, missä olimme klo 06:50, ylhäällä sadetta ja tuulta, kylmä.

Haltin huippu 1324 metriä

Valokuvat, sitten palasimme samaa reittiä takaisin, teltalla klo 09:00, kävelymatka 14,5 km. Sadetta ja sumua koko ajan. Reiterateria, lepoa, pikakahvia, keksiä, liikkeelle klo 14:30. Pitsusjärven autiotuvan portailla tauko, sää hieman selkenee, kuoritakit pois.

Pitsusjärven autiotupaTuvan jälkeen puron ylityspaikkaa joutui hakemaan. Reittiä eteenpäin, parin km jälkeen kuoritakit takaisin sateen taas alkaessa. Tauko ennen Vuomakasjoen siltaa, suklaapatukka. Meekon varaustuvan pihalla seisoskelua, sade lakkaa. Reittiä pitkin Bierfejohkan sillalle, ja siitä vielä noin 1 km ylämäkeen, kunnes leiriytyminen purolaakson töyräälle klo 19:50. Kävelymatka 15,87 km. Reiterateria, metvursti. Tuuli luoteesta viileänä, yön aikana tuuli lisääntyy, palelua.

Kahperusvarrin lähistö - Parkkipaikka
Korkeuskäyrä Kahperusvarrin lähistö - Parkkipaikka

Tiistaina 3.7.2012 herätys klo 05:00, sadetta ja tuulta. Reiterateria, pikakahvit, keksiä, sade loppui, liikkeelle klo 07:25. Pitkin Kalottireittiä, tuuli kylmänä luoteesta. Pilvet melko korkealla, näkyvyyttä jonkin verran. Purojen ylitykset vähän hankalampia kuin menomatkalla, vettä puroissa enemmän. Kuonjarjoen tuvan ohi, patukkatauko Guonjarvarrille nousun jälkeen kiven takana tuulensuojassa. Reittiä pitkin alas kohti Saarijärven tupaa, tauko juuri ennen tupaa, patukka, metvurstia.

Saarijärven autiotupaSää lämpeni, tuuli hieman väheni, aurinko alkoi paistaa kun olimme Masehjärven tienoilla. Edelleen Tsahkaljärven sivuitse Luontotalon parkkipaikalle, missä olimme klo 16:13, kävelymatka 28,7 km.

Huomioita: Kesä oli tänä vuonna Käsivarressa hieman myöhässä ja lunta ja vettä oli maastossa vielä paljon. Sääolosuhteet olivat, kuten usein aiemmillakin retkillämme näillä seuduilla, varsin pilviset ja sumuiset. Näistä seikoista johtuen päädyimme kulkemaan enimmäkseen Kalottireittiä pitkin, jolloin mm. vesistöjen ylitykset sujuivat ilman isompia vaikeuksia eikä kahlaamisiin tarvinnut ryhtyä. Vaatetus koostui jälleen kuoriasusta, joustofleeceasusta ja urheilukerrastosta, näistä kerrastoa ei tullut nyt käytettyä, kun ei ollut lämpimiä säitä. Teltta oli tuttuun tapaan kondenssia keräävä. 350 g kaasupullo hiipui neljännen vaelluspäivän aamuna, sillä oli keitetty noin litran kattilallinen vettä kiehuvaksi 8 kertaa teltan absidissa ilman tuulisuojaa Pocket Rocketilla. Päivän perusruokavalio/hlö kuiva-aineina sisälsi nyt 2 x 250 g/2 Reiteriä, 87,5 g keksiä, 2 x 50 g metvurstia ja 3 x 50 g suklaa-/energiapatukkaa. Lisäksi päiväannokseen kuului yksi mukillinen pikakahvia sokerin ja maitojauheen kera ja tarpeen mukaan annosteltuna suolapähkinöitä (0-50 g) ja urheilujuomaa (0,5 – 1 litraa). Vettä oli lisäksi saatavilla riittävästi. Tällä reissulla varmaankin ensimmäisen kerran kävi niin, että ruokaa ei jäänyt päiväannoksesta syömättä, nälkäkin välillä oli. Lyhyt reissu menee näinkin, mutta pitemmälle matkalle tarvinnee hieman enemmän evästä. Reissulle kertyi mittaa 119,93 kilometriä(GPS trippimittari), jälkilokin näyttäessä 111,6 kilometriä(50 metrin pistevälillä).